+++ Oslavte s námi 15 let TOPREGAL - v dubnu: 15% dodatečná sleva - možnost až 58% úspory! +++

Všechny výrobky
08.08.2023

Úskalí plánování skladu

Pro společnosti, které skladují zásoby, je z ekonomického a logistického hlediska důležité optimalizovat strukturu skladu a zefektivnit ji. "To je často i případ čistě obchodních společností. Zde se klade velký důraz na plánování a uspořádání skladu již od samého počátku," říká Jürgen Effner, jednatel společnosti TOPREGAL GmbH, a poznamenává: "Měnící se podmínky, požadavky zákazníků a stále rostoucí online obchod nutí k rozšiřování skladových kapacit i malé a střední firmy ze specializovaných odvětví, jako jsou potraviny, potřeby pro volný čas, stavební materiály a technika. A to i kvůli problémům se zásobováním, které vznikly v posledních dvou letech." Ve stavebnictví se rychle objevují úskalí. Jaká to jsou, prozrazuje odborník na výstavbu skladů.

Chyba 1: Neplánujte, prostě to udělejte

Je to způsob, který je zcela pozoruhodný: místo toho, abyste hodně mluvili nebo si dělali vize, prostě to řešte a jděte do toho. "Zejména generální ředitelé, jejichž vlastní přístup je velmi prakticky zaměřený, vnímají dlouhé plánování jen jako ztrátu času a peněz," ví Effner a varuje: "Kdo však neplánuje do detailu nebo to dělá jen na papíře, riskuje, že dostane skladové regály, které z nejrůznějších důvodů nepůjde postavit." Mezi ně patří například nezohledněné trubky na stropě, které snižují skutečnou výšku stropu. Obecně firmy při plánování skladů často rychle ztrácejí ze zřetele vše, co je nad úrovní očí. Vyplatí se však investovat do plánování trochu více času. Effner upřesňuje: "Pokud se na začátku důkladně seznámíte s podmínkami na místě a pokud je to možné, provedete předem měření, která vycházejí ze skutečných podmínek, můžete si regály snadno nakonfigurovat i sami online."

Chyba 2: Nevyužití všech možností

Pokud máte k dispozici prostor na výšku a šířku, měli byste jej plně využít. "Při správném zatížení regálů lze bez problémů skladovat i zboží na paletách nahoře. Při plánování je třeba zohlednit nosnost jednotlivých úrovní a také skutečné celkové zatížení konstrukce regálu," upozorňuje Jürgen Effner. Doporučuje: "Neplánujte obsah regálů na jedné straně, ale raději rozložte velké hmotnosti na celou dostupnou plochu, a tedy na více systémů." Jednak se tím správně rozloží zátěž, jednak je možné lépe uspořádat úrovně regálů podle četnosti obratu. Kromě paletových regálů nabízí společnost TOPREGAL také vhodné regály pro mnoho dalších oblastí použití ve skladovém prostředí. U jeho skladových regálů existuje možnost kombinovat v případě potřeby i jiné typy regálů, jako jsou regály na pneumatiky nebo šikmé regály s policemi. "Základní struktura našeho systému je modulární. Díky tomu jsou naše skladovací regály velmi individuálně koncipovatelné, rozšiřitelné a vhodné i pro další oblasti použití, jako je pojízdný pracovní stůl, multifunkční regál s integrovatelnými skříněmi a zásuvkami nebo balicí stanice," vysvětluje Effner. Přesto je lepší být při plánování trochu velkorysejší, pokud jde o hmotnosti. Především je nezbytná úřední certifikace podle pravidla DGUV 108-007 nebo DIN EN 15512. V závislosti na zamýšleném použití je u regálů pro těžké náklady nutné zvážit požadované zatížení polic a polí. "Na rozdíl od mnoha standardních paletových regálů s hloubkou 110 cm nabízíme také hloubku 80 cm pro jednosměrné palety a jiné zboží," říká Effner.

Chyba 3: Nepoužívání a nepočítání průmyslových vozíků

Toto úskalí často vzniká také čistě z plánování na papíře. "Rozhodně doporučuji používat paletové dopravníky, paletové vozíky a vysokozdvižné vozíky pro logistické operace. Jsem si vědom toho, že zejména specializovaní prodejci, kteří si kvůli online obchodování budují vedle svých provozoven na místě i sklad, se těmto investicím vyhýbají. Ale teprve u nich se objevují možnosti skladování ve výškách a urychlení procesů ve skladu." Důležité je také zohlednit manévrovací chování průmyslových vozíků. Zde se často podceňuje potřebný poloměr otáčení. "V závislosti na zvedacím zařízení by vzdálenost mezi regály měla být 1,5 až 5 m," říká Effner. Obecně Jürgen Effner ze zkušenosti také ví, že u větších skladů má smysl přibrat ty, kteří pracují na stavbě. "Nikdo nezná úskalí a časové ztráty ve vlastním skladu lépe než zaměstnanci, kteří se systémem a podmínkami denně pracují. Pokud upozorní na problémy, je třeba je brát vážně a stížnosti co nejrychleji řešit. Protože hladké a efektivní procesy ve skladu nakonec znamenají efektivnější procesy a obvykle také spokojené zákazníky."